Zoveel te vertellen - Reisverslag uit Thika, Kenia van Niels Beurden - WaarBenJij.nu Zoveel te vertellen - Reisverslag uit Thika, Kenia van Niels Beurden - WaarBenJij.nu

Zoveel te vertellen

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

11 December 2009 | Kenia, Thika

Dag lieve mensen, bedankt allemaal voor jullie reacties.. echt leuk :)
Mijn laatste verslag is al weer even geleden.. en in die tijd heb ik vooral veel leuke dingen gedaan ;)
Zo zijn Marnix en Florence getrouwd.. en zijn we met de kids wezen zwemmen.. wat leuk was.. alleen was het heel koud.. dat vooral de kleintjes zo ontzettend zaten te trillen dat we ze maar weer aangekleed hebben.. vooral Florence vond dit verschrikkelijk en dacht dat het helemaal in het water was gevallen.. maar de kids hebben er ontzettend van genoten :D

Zondags hebben we het trouwfeest gehad van Marnix en Florence en het was echt leuk om te zien hoe dat op ze keniaans gaat ;) ze hebben het simpel gehouden en informeel en dat was best leuk.. veel gedanst.. en als je het niet kan zoals ik.. dan leren ze het je :p ook veel nieuwe mensen ontmoet.. ik heb alleen geen foto’s gemaakt :s dus ik moet wachten op een Amerikaanse die wel foto’s heeft en ze me zou sturen ;) zondag ben ik ook met Helene mee terug gegaan naar Nairobi om vervolgens maandag naar Masai Mara te gaan.. veel gepraat onderweg.. vooral over het werk wat zij doet.. en wat voor talenten je daarvoor moet hebben.. en over mijn tijd bij Macheo..

Maandag begon onze safari dan.. wat eigenlijk niks minder betekend dan reis.. ;) ik vond dat we veel te laat vertrokken.. om 13 uur pas.. was liever in de morgen al gegaan maar helaas kon dat niet… ;) Helene ging helaas zelf niet mee.. die moest voor een operatie aan haar knie naar South Africa.. dus ik ging met een van haar vrienden Joseph en zijn dochter Vivian.. die van mijn leeftijd is.. we gingen weer de rift valley in en de weg naar beneden was gaaf.. lijkt me tof om die een keer te rijden.. maar dan het liefst zonder verkeer.. :p is namelijk nogal een gevaarlijke weg.. alleen al door de scherpe bochten.. maar verkeer maakt het minstens 4 keer erger.. door de gevaarlijke inhaalacties.. :s eenmaal in de rift valley was het heuvel op en heuvel af.. een glooiende route (zo heet dat toch??)
Onderweg een beetje gepraat maar niet gek veel.. en dat vond ik vervelend.. want ik hou wel van praten :p
Rond een uur of 3 kwamen we in Narok aan.. en vanaf daar zou het niet zo ver meer zijn.. (even tussentijdse mededeling.. dit is weer een lang verslag.. hou wel van uitgebreid :p )
Net van de hoofdweg in Narok mocht ik het stuur overnemen :D was maar wat blij :p op een gedeelte was het de mooiste weg waar ik ooit 120 heb gereden.. tussen de weidse natuur door.. met daar af een toe een gazelle die over de weg springt waardoor je vol moet remmen :p volgens onze route zou het na de asfaltweg nog een paar KM zijn tot ons kamp.. officieel zelfs 1 KM.. dus toen we op een gegeven moment de asfaltweg af gingen en de onverharde weg vervolgende.. en onverhard is niet zoals in Nederland onverhard.. maar de structuur van de weg is te vergelijken met een oud wasbord waar ze vroeger kleren op waste.. en dat rijd dus echt.. k*t.. :s na dat we al 5km op die weg gereden hadden begonnen we sterk te twijfelen.. of het wel goed was.. dus gingen we terug naar de asfalt weg.. weer 5km rotweg.. en dan in het kleine dorpje maar links.. min of meer de zelfde weg.. maar met wat soepelere omweggetjes goed te doen.. helaas zagen we hier ook weinig en we besloten om bij een kamp te vragen.. de route daarheen was alleen maar slalom :p om de bomen heen.. en bij het kamp zeiden ze doodleuk.. nee jullie moeten terug en links af de weg af.. wat ik voor de grap gezegd had bleek dus waarheid.. :s we moesten die k*tweg weer op :s maar het zou niet heel ver zijn.. nou wij terug en die weg maar weer op.. en flink door elkaar geschud worden.. op een gegeven moment maar een weggetje ernaast geprobeerd wat veel soepeler rijd.. en dan is het min of meer vliegen over de vlakte.. 80 , 90 en dan remmen.. lache.. want dan ga je glijden met zo’n grote auto :p is toch wat anders dan met je golfje op een beijsde parkeerplaats :p had ik je toch verteld he pap?? :p naja.. in ieder geval bleven we maar rijden en rijden en rijden.. en we zagen niks.. geen parkgate.. en geen kamp.. het was intussen 18.15 en het park zou om 18.30 sluiten en wij gingen er vanuit dat we in het park moesten wezen.. maar gelukkig na een telefoontje was het kamp buiten het park.. ik zal het laatste stuk even kort samenvatten :p we zijn verder gereden een paar keer terug en weer verder en uiteindelijk om 19.15 kwamen we aan in het kamp.. van Narok naar het kamp hebben we gewoon 4 uur over gedaan.. even ter indicatie.. op de terug weg nog geen anderhalf uur.. ;) nou wij eten en daarna vroeg naar bed.. heerlijke nacht gehad.. maar niet heus.. nog nooit zo’n hoofdpijn gehad.. pap ik begin je beter te begrijpen.. en ik had ook nog eens last van muggen.. terwijl ik onder een muskieten net lag en deet op had..

Maarja.. de volgende dag.. na een ontbijt om 6 uur.. wilde om 6.30 in het park zijn.. wat krijg je te eten zo vroeg.. worstjes, ei, geroosterd brood, bonen, pannekoeken.. nou dat wil ik s’ochtends echt niet eten :p maarja.. uit eindelijk om 8.00 pas in het park.. niet dat de route zo lang was.. 15 min maar.. maar de kenianen aten nog al langzaam en vivian was plots verdwenen en gaan douchen.. ze was eigenlijk ook een beetje tegen haar zin mee.. en ze had niks met dieren.. Great!!.. we zijn op safari :p uiteindelijk in het park moesten we ook eerst nog eens tanken en een kaart kopen.. jemig wat duurde dit lang.. dus om 8.45 reden we eindelijk rond.. na bijna een schildpad te hebben verpletterd.. :p ik was weer aan het stuur.. :D en onderweg vraag je gewoon aan andere mensen of ze iets leuks hebben gezien.. ;) er waren echt onnoemelijk veel zebra’s.. heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien.. :o en verder heb ik ook veel buffels gezien.. maar die dag begon het meteen goed met leeuwen :D in de bosjes.. eerst een vrouwtje.. daarna een mannetje :D en in de bosjes verderop.. vrouwtje met 2 welpjes :) zo schattig.. ze zien er heel onschuldig uit.. behalve papa dan :p
We rijden veel rond.. maar voor de afstand die we afleggen zien we eigenlijk maar weinig vind ik.. tiss natuurlijk ook een heel groot park..verderop zien we een familie olifanten een modderbad nemen.. echt een ontzettend leuk gezicht.. we hebben daar lang staan kijken.. echt super leuk :) later rijden we verder over de saaie hobbelige main road richting de hippo pool.. onderweg pikken we een wildlife bewaarder op.. en die stapt in met zijn AK-47.. voor de mensen die dat niet kennen.. een vol automatisch machinegeweer ;)
En we geven hem een lift.. hij laat ons de grens met Tanzania zien en ik loop zo Serengeti in.. het grootste wildlifepark van Tanzania.. heel beleefd vraag ik Duncun.. zo heet die beste vent of ik even zijn geweer vast mag houden.. bang dat ie nee zegt is zijn antwoord toch ja :p kicken.. eindelijk sta ik met het gevreesde wapen of “mother russia” in my hands.. ja Arjen mijn connecties met de je-weet-wel-wat heb ik nog ;) na wat foto’s gaan we verder.. en ik zie een mooie grote plas liggen.. waar ik met volle vaart doorheen race.. :p lachen man al dat water wat alle kanten opvliegt.. had het graag van de buiten kant willen zien :p

Het is ondertussen een uur of 1 als we bij de hippo pool aankomen en het is woest heet.. zitten ruim over de 35 graden heen denk ik.. en we stappen uit de auto om even bij de Mara River te kijken naar de hippo families.. zijn er veel.. alle mensen.. en wat zijn ze groot :o we lopen wat verder en zien “King Solomon” de grootste krokodil van de Mara River.. op het droge met zijn lengte die over de 5 meter gaat.. indrukwekkend.. zou hem niet graag in het water tegenkomen.. even verderop is de famous migration crossing of the wildebeest.. die je vaak in documantaires kan zien.. jaarlijks steken daar zo’n 1,4 miljoen gnoe’s/wildebeests over.. en aangezien die beesten zo dom zijn als mijn achterwerk.. heeft “king solomon”genoeg te eten..
Terug bij de auto vind Vivian het wel genoeg.. ook Joseph heeft wel zoiets van laten we maar gaan.. helaas.. en Vivian op Facebook en Joseph met zijn ipod in.. rijd ik terug over die saaie lange weg.. waar je alleen maar overheen hobbelt.. en ik val serieus bijna in slaap.. misschien door de slechte nacht en door het saaie geneuzel.. dus ik besluit maar wat actie te zoeken.. en ga de tracks maar op.. die zijn lekker bochtig en veel leuker om te rijden.. beetje rally rijden is ook leuk :) uiteindelijk weer terug bij het kamp relaxen we wat.. ik bel mijn oma even die jarig was.. en daarna eten we en gaan we naar bed.. ;)

Volgende dag heeft Joseph geen zin in safari en dacht ik dus alleen te gaan.. maar Vivian wilde wel mee dus gaan we met ze 2en.. meteen 10 min nadat we in het park rijden vraag ik aan een andere chauffeur of die cheetah’s gezien heeft.. die willen we allebei heel graag zien.. en hij geeft ons directies.. aangekomen zien we dat ze net een Impala hebben vermoord en dat ze daar lekker aan het eten zijn.. EINDELIJK mijn cheetah :D ik vind het zulke mooie beesten.. :D er omheen komen uit eindelijk wel 60 aasgieren zitten ofzo.. wachtend tot de cheetah’s vertrekken.. als ze dat na een half uur doen duiken al die gieren er tegelijkertijd op.. en weer een half uur later is er niks over dan een hoopje botten.. echt belachelijk snel.. :o
We rijden wat rond in de hoop nog wat leeuwen te zien.. die zien we helaas niet.. wel komen we de cheetah’s weer tegen.. rustend onder het struikgewas.. super gaaf :D we komen denk ik wel tot 5 meter dichtbij.. :D WAUW!!! Helaas niet zo veel foto’s daarvan gemaakt zag ik vandaag :s wat stom..
Na de cheetah’s proberen we is hoger op een berg.. misschien zit daar wel een luipaard.. die zien we niet.. wel weer olifanten, impala’s en bergafwaarts weer een grote groep buffalo’s die de weg versperren.. niet zoals in Nakuru aan 1 kant maar nee nu aan beide kanten.. gelukkig geen jonge kalven.. maar kan nog steeds aangevallen worden.. en op te moment dat ik ertussen door rijd gebeurd dat inderdaad ook weer :p dit geeft wel een beetje een kick :p
Een poosje later merk ik op dat we verdwaald zijn.. we zien geen andere auto’s.. geen main road.. en alleen maar plain.. en ik moet best nodig naar de WC.. dus ik race over de tracks.. die niet meer zijn dan 2 wielsporen dit keer.. :p we komen 2 keer een grote kudde olifanten tegen waar we heel dichtbij komen.. de eerste vind onze aanwezigheid niet fijn en het lijkt dat een groot vrouwtje ons wil aanvallen.. maar langzaam achteruit.. en keren.. uit eindelijk toch nog een keer omgedraaid en onze weg vervolgd.. ;) maar we zien nog steeds niets.. we hadden afgesproken om 12.15 terug bij het kamp te zijn en het is al 11.00 terug had ook geen zin.. want we hadden steeds willekeurige weggetjes genomen.. op een gegeven moment komen we op een heuvel ik hoop vandaar het vliegveldje te zien waar we gister waren.. maar nee.. mijn nood word steeds groter en ik wil de auto al bijna uit.. maar besef me dat in deze bosjes best een luipaard kan zitten of wat dan ook.. dus zeg tegen mezelf 5 min nog.. als ik dan niks zie ga ik de auto uit.. :s ik cross over de heuvel heen.. en net op het moment dat ik wanhopig word zien we het vliegveld.. ik leeg daar me blaas en dan moeten we weer haast maken om op tijd terug te zijn.. onderweg zien we nog een zwarte neushoorn.. maar Vivian zegt we hebben geen tijd dus we rijden verder.. Foto had toch niet gekund.. was veel te ver weg.. :s we waren op tijd terug.. en na lunch en een koude douche voor mij.. (warm water was op) gaan we terug.. ik rijd nog steeds en we zijn in korter dan 1,5 uur terug in Narok.. hier zou Joseph het stuur over nemen maar ik vraag hem of ik verder mag rijden.. na even lief kijken mag dat :p
Ik krijg meteen commetaar op mijn rijgedrag.. Nee papa en mama niet over het schakelen :p toeren maken met deze auto is namelijk heerlijk :D maar ik haal (net als alle anderen Keniaanen) in over een doorgetrokken streep en daar had hij commentaar op :p in de stad mag ik volgens hem maar 50.. iedereen toetert naar mij.. haalt me in.. en knippert met zijn lichten.. buiten de stad het zelfde verhaal als Joseph zegt dat ik maar 80 mag.. :p en als ik 110 mag geeft ie commentaar omdat ik heuvel afwaarts 160 ga.. jemig.. ik had me voet niet eens op me gaspedaal.. zo stijl en lang was die heuvel.. :p ik geniet toch lekker van het rijden.. en Vivian valt in slaap en hij ook bijna.. dus het moet comfortabel zijn geweest.. :p bij een groot kruispunt neemt hij het weer over nadat ik bijna 200km heb gereden.. vanaf daar breekt hij bijna elke mogelijke verkeersregel.. inhalen op de gevaarlijke klim op plekken waar je totaal geen overzicht heb.. bah.. dit is eng.. :s
Ik kom gelukkig wel veilig aan.. en besluit nog een nachtje in het huis van Helene te slapen zodat ik de volgende dag nog even mijn visum kan verlengen.. halverwege Nairobi bedenk ik me dat ik die niet eens bij me heb.. mimi ni mjinga.. (ik ben een sukkel) dus moest ik vandaag weer terug.. en ik heb een hekel aan Matatu’s.. uit eindelijk is het allemaal geregeld.. na mijn lunch in Nairobi werd ik op gewacht door een straatkind.. ik had dit meisje al gezien toen ik zat te eten en ze vraagt me om geld.. lastig om dat bij een kind te weigeren.. dus ik besluit maar wat voor haar te kopen.. dus koop ik een zak rijst en een zak suiker.. ze had me wel 4 keer gezegd geef me het geld maar dan koop ik het zelf wel.. maar waarschijnlijk had ze dan ergens lijm gekocht.. dus nadat ik afgerekend heb kan er ook geen dank je wel van af.. best lastig..
De terugweg werd bijna me dood vandaag.. want die hufter van een matatu chauffeur deed zo gevaarlijk.. dat ik halverwege maar uitgestapt ben en in een andere ben gaan zitten.. waarmee ik veilig terug kwam..
Net heb ik de kinderen de foto’s van de Masai Mara laten zien en dat vonden ze ontzettend leuk.. ;)


Ik heb nu al mijn dieren gezien en ik denk dat dit mijn laatste safari is geweest ;)
Nou bedankt voor jullie tijd.. tiss een lang verhaal :p ohw ja.. voor de mensen die spullen gestuurd hebben.. ze hebben helaas al een boel uitgedeeld waar ik geen foto’s van heb kunnen maken.. en vandaag zijn er een boel kleren die te groot voor de kinderen zijnverkocht aan werknemers van Macheo om zo geld in te zamelen voor de kids.. ;) we hebben 10.000 shilling opgehaald.. dat is 100 euro ;) dus namens Macheo en de kinderen bedankt voor het sturen van al die kleren :)

Nou foto’s staan op de bekende site.. dus geniet :)
Pap en Mam jullie zouden eigenlijk moeten komen.. want Safari is zo gaaf.. zou jullie met zoveel plezier het 8ste wereldwonder willen laten zien :) mijn Hemelse Vader heeft er namelijk iets supers van gemaakt :D
dus als jullie 2 februari nou gewoon komen?? Vliegen we samen terug :)

Dikke knuffel aan iedereen :)
Ik hou van jullie en mis jullie allemaal een beetje :)
Maar sorry.. niet genoeg om al terug te komen.. :p
En ik heb een stage te voltooien dus daar ga ik nu hard aan werken.. ;)

Nakupenda..
Tuonana Tena..

xxx

  • 11 December 2009 - 17:48

    Sharon:

    Waauw Niels, wat gaaf dat je nu ook je cheetah hebt gezien! Het zou ook jammer zijn als je ze niet allemaal gezien had, dus nu kun je in februari weer met een gerust hart naar huis komen ;) Je klinkt wel heel erg thuis daar. Hoe je daar door over de wegen crosst... En ook hoe je rijst en suiker koopt voor dat meisje. Ik ben trots op je! Wat heerlijk om zo'n lekker lang verhaal te lezen en het ook een beetje te mogen meemaken :D Dankzij jou ga ik me extra verheugen op mijn vakantie!

    Liefs xx Sharon

  • 11 December 2009 - 17:51

    Frank En Bernadet:

    Niels, Wat een super geweldig verhaal weer en erg mooi om alles nog steeds te lezen en te volgen. Mooi om alles zo ver weeg nog te herkennen. Zoals de hippo's en de krokodil. Geniet nog van de tijd in Kenia. Voor je het weet is het voorbij en nog heel veel succes met je stage.

  • 11 December 2009 - 18:05

    Arno :

    Je bent een wereld gozer!

  • 11 December 2009 - 18:05

    Renate:

    Hey Niels!

    Super dat je weer op safari bent geweest. Ben erg benieuwd naar de bruiloftfoto's.
    En wat een verhaal weer zeg van die matatu's, hahaha!Ik zou zeggen, tot over 2weken, dan kunnen we samen een leuk mataturitje maken, haha!
    Groetjes!

  • 11 December 2009 - 20:25

    Jannie:

    Jij hebt de bruiloft meegemaakt, geweldig moet dat zijn, ik heb Flo en marnix gesproken, heerlijk hun stem te horen. Het verhaal van de masai Mara komt me heel bekend voor, wij reden er ook zo ontzettend lang over.... er kwam geen eind aan de weg, maar uiteindelijk word je beloond door de prachtige natuur en beesten. Heerlijk al je verhalen te lezen. Ben je er halverwege maart nog? Veel plezier daar en liefs voor iedereen, kus Jannie

  • 12 December 2009 - 12:35

    Niels:

    Ja sharon, eten kopen is beter dan geld geven.. ;) jij ook heel veel plezier vanaf morgen ;)

    dag jannie nee ik ga in februari naar huis.. dan heb ik het wel gehad met de warmte :p

  • 13 December 2009 - 19:39

    Arjen:

    Wat een supervette verhalen! Dat je dit gewoon allemaal in het echt ziet! Net zo mooi op die foto's te zien dat die cheeta's echt een impala te pakken hebben, wel jammer van dat mooie dier, maja dat is de natuur hè? En dan al die gieren er om heen, het lijkt wel een verhaal uit de lucky luke joh ;) die beesten zijn best aso eigenlijk een beetje profiteren van de inspanningen en de dood van een ander :P (doe ik ook hoor, maar ik betaal de slager er wel voor ;))
    En met die auto is net zo gaaf! Inderdaad nog eens wat anders dan ijsglijden, haha dat was ook rond deze tijd van het jaar, nu kan het nog niet hoor maar er wordt binnenkort wel sneeuw verwacht :D

    Je Russische interesse is ook nog niet over begrijp ik, net zo'n cool wapen!

    spreek je wel weer!

    bless

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Thika

Stage @ Macheo

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2010

vertrek

01 Februari 2010

New Life :)

25 Januari 2010

Verjaardag in Kenia

18 Januari 2010

3 kreeften, 1 automonteur en meer..

08 Januari 2010

nieuw jaar :)
Niels

Actief sinds 16 Aug. 2009
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 56653

Voorgaande reizen:

14 Januari 2012 - 15 Februari 2012

Landbouwer bij TAK Africa

29 Augustus 2009 - 06 Februari 2010

Stage @ Macheo

Landen bezocht: